Távol Mégis Közel - Táncterápia Online

A COVID-19 pandémia idején hozott korlátozások egyik következményeként számos testtudat-fejlesztő program is az online térbe került. Korábban az online jóga és tai chi órák éppúgy elképzelhetetlenek voltak számomra, mint az, hogy a virtuális térben tartsam a mozgás- és táncterápiás alkalmakat.

Aztán azt vettem észre magamban, hogy mégis kíváncsi vagyok, és izgat az online műfaj. Ezzel egyidőben egyre többen kerestek meg azzal, hogy folytassuk a táncterápiás alkalmakat az online térben. Elindult hát egy kísérleti folyamat, melynek eredményei messze meghaladták előzetes elvárásaimat. A saját műhelyeim és csoportfolyamatom élményei, továbbá az első online mozgás- és táncterápiás tapasztalatokat feldolgozó szakirodalom meglátásai egybecsengenek: az online térben is eredményesen végezhető a testtudati technikákra, szabad önkifejezésre alapozott mentálhigiénés és önismereti munka.

Kezdetben még éreztem a személyes találkozások sajátosságainak (közös fizikai csoporttér, a közvetlen érintkezések és tekintetváltások, egymás háromdimenziós érzékelése) hiányát. Az első alkalmak után viszont megértettem, hogy az online mozgás- és táncterápia önálló műfaj lehet, ami a megfelelő célokkal és keretekkel igenis hatékonyan művelhető. Többé nem arra fókuszáltam, ami nincs, hanem a ZOOM-együttléteken is elérhető lehetőségekre és erőforrásokra.

Az online alkalmakon is a pszichodinamikus mozgás- és táncterápia (PMT) csodálatos eszköztárából indultam ki, és bizonyos pontokon új eszközöket is használtam.

„Magunkban kell megtalálni a tengelyt”?- avagy Mi történik online?

A PMT csoportos alkalmain verbális bejelentkező körrel, állapotjelzések megosztásával kezdünk. Ezt követően vezetett, ráhangoló gyakorlatokkal segítek megérkezni a jelen pillanatba, belakva a teret, és egyre finomabban érzékelni a testünket. Ezt az érzékelést mélyítjük tovább a testtudati gyakorlatokkal, melyek elvezetnek egy meditatívabb állapotba. Ebben a nyitottabb, ítéletmentes állapotban kapcsolódunk a testünkben lecsapódó érzéseinkkel, állapotainkkal, érzeteinkkel. Figyeljük, fogadjuk, tudatosítjuk belső impulzusainkat, és mozdulatokba töltjük őket. Mozdulataink táncba fűződnek, szinte automatikusan.

Kapcsolódási mintáink tudatosításában fontos szerepe van a párban, hármasban vagy kiscsoportban történő közös kapcsolódásoknak. Az online térben is helyet kap a kapcsolati munka, hiszen a figyelmünkkel és mozdulatainkon keresztül nagyon is tudunk hatni egymásra.

Egy dolgot biztosan nem tudunk átvinni az online térbe, ez pedig a csoporttársak érintése. A test- és önérzékelésünk támogatására ezért intenzívebben használok más forrást az online műfajban, például a saját érintésünket, és a térbeli felületeket.

Nem elvárás, hogy katartikus élményeket élj át, habár ez is előfordulhat. Az „online utazás” élményeit segíti tudatosítani, integrálni a záró szakasz. Önálló írással, rajzolással és néhány gondolat megosztásával. 

„Játszótér biztonságos határokkal”

Mindezekkel az eszközök akkor érhető el a vágyott fejlődés, ha adott egy biztonságos, megtartott tér, amelyben nyugodtan el lehet merülni. A csoportkeretek, közösen elfogadott szabályok mellett a vezető figyelme, empátiája és visszajelzései támogatják a „biztonságos játszótér” létrejöttét. Az online térben én megengedő vagyok a kamerahasználattal kapcsolatban, és lehet „választott láthatatlanságba” burkolózni. Többeknél időt igényel, amíg a kamera, és a képernyőn tükröződő önmagunk a tér természetes részévé válik, és én szeretek időt hagyni az ismerkedésre. Ebből viszont az következik, hogy sokszor nem látom a csoporttag mozgását, mozdulatait, és a vizuális információ hiányában más csatornákra hagyatkozom az instrukciók megfogalmazásában. 

„Összeértek a tereink”

Egyelőre még nem tudom tudományosan megragadni, hogy mi segíti az összehangoltság létrejöttét a virtuális térben, de meglepően gyakran érkeznek olyan visszajelzések, hogy az instrukcióim „segítettek továbblépni”, vagy a „legjobbkor jöttek”. Egy nemrégen tartott kerekasztal beszélgetés mozgás- és táncterapeuta résztvevője úgy fogalmazott, hogy mintha egy új érzékszerve kezdett volna kifejlődni az online térben. Roz Caroll  (2021) meglepőnek nevezi, hogy milyen energetikai kommunikáció tud létrejönni emberek között, akik fizikailag távol vannak egymástól. Amit megfigyeltem még, és Caroll írása is megerősítette, hogy a virtuális tér nem akadálya az empátiának, így a kinesztetikus empátiának sem, hiszen tükörneuronjaink működésének nem szab határt a képernyő. Susan Garcia Medrano (2021) online autentikus mozgáscsoportjának visszajelzései nagyon hasonlóak ahhoz, amit én is tapasztaltam a saját csoportomban. A „harmónia”, energetizáltság”, „belső csend és béke”, „összhang”, „melegség” érzései gyakran megfogalmazásra kerültek az alkalmak zárókörében. Ahogy volt példa elérzékenyülésre, és a csoporttagok empatikus reagálására is ezekben a helyzetekben. Az önismereti folyamatok rejtenek magukban hullámvölgyeket, meglepő felismeréseket, fájdalmasabb találkozásokat érzésekkel, emlékekkel. Ezekkel is tudtunk dolgozni a virtuális csoporttérben, köszönhetően a csoportban kialakult összetartozás érzésnek és intimitásnak.

Azt bátran állíthatom, hogy az online találkozások is segítik testtudatosságod, önérzékelésed fejlődését. A műhelyeken, illetve a csoportfolyamatban még inkább, olyan élménymagokhoz juthatsz, melyek támogatják egy-egy aktuális önismereti kérdés rendezését. Az online térben is lehetséges találkozni a testedbe töltött történetekkel, kapcsolódni az érzéseiddel, tudatosítani az erőforrásaidat és a nehézségeidet, és ráérezni arra a lehetőségre, hogy tudatos és szabad döntéseket hozz.

A következő online gyakorlásra itt tudsz jelentkezni

 Irodalom:

Garcia-Medrano, Susan (2021): Screen–bridges: dance movement therapy in online contexts

Roz, Carroll (2021): Embodied intersubjectivity as online psychotherapy becomes mainstream

Lotan Mesika, Sheerie & Wengrower, Hilda & Maoz, Hagai (2021): Waking up the bear: dance/movement therapy group model with depressed adult patients during Covid-19 2020

Mészár Zsófia, Nagy Orsolya, Rajnoha Szilvia (2021): A testtel való munka jelentősége járvány idején – a pszichodinamikus mozgás- és táncterápia adaptációs lehetőségei a vírushelyzetben

Anat Yariv et al (2020): Reflections on individual webcam dance/ movement therapy (DMT) for adults 

Chen, Cory K. et al (2020): When distance brings us closer: leveraging telepsychotherapy to build deeper connection